[x]

SEKSI SELEBRITI MALAYSIA DULU-DULU [40 FOTO]

Foto Sumbangan: OSMAN ABDULLAH 
Teks Oleh: MUSTAFAR A.R. & ZAINI YUSOP 

1a. NONA ASIAH, segalanya bermula di sini... 
1b. NONA ASIAH 
2a. SIPUT SERAWAK 
2b. SIPUT SERAWAK 

AGAK terperanjat juga saya apabila menerima bungkusan yang agak besar dan kemas dari Poslaju. "Siapakah gerangan yang menghantar?, tanya hati saya. Tengok alamat penghantarnya, dari Nusajaya, Johor Bahru. 

Saya ada juga kawan di Nusajaya. Tetapi kebiasaannya kalau ada apa-apa perkara pun selalunya dia "call" saya terlebih dulu. Ini tidak. 

Bagaimanapun, apabila saya buka, saya terpegun sebentar. Ia mengandungi banyak foto seksi selebriti kita (selebriti Malaysia) dan sedikit selebriti Indonesia (pelakon dan penyanyi). Bukan seksi seperti sekarang tetapi seksi cara dulu-dulu. 

Ini kali kedua saya dikejutkan dengan bungkusan dari Poslaju. Dulu, seorang peminat FK (Ezza) menghantar buku "Nostalgia Filem Melayu Klasik" meminta saya membuat ulasan kerana terdapat banyak pencanggahan dalam buku tersebut. 

Dalam surat (nota) yang dilampirkan, penghantar (Osman Abdullah) menulis: 


Salam Encik Mustafar A.R., semoga bersama isteri (Zaini Yusop) sentiasa dalam sehat sejahtera. 

Mungkin Encik Mustafar terperanjat menerima bungkusan ini. Dan saya merasakan tidak salah menghantarkannya kepada Encik Mustafar. 

Pada pendapat saya keseksian artis dulu-dulu (tahun-tahun 50-an, 60-an dan 70-an) seksi beradap sopan. Ada seninya. Seksi sekarang, tak tau pula macam mana saya nak terangkan. 

Ilham untuk mengumpul foto-foto tersebut berpunca dari FK yang Encik Mustafar kelolakan, entri Nona Asiah. Ingat tak, apa yang Encik Mustafar tulis (caption) di bawah foto Nona Asiah itu?. 

"Nona Asiah ditahun-tahun 50-an. Seksi juga, ya!" 

Kalau dilihat sambil lalu, tak ada apa-apa pun. Tetapi kalau ditenung lama-lama memang ada keseksiannya. Dan saya sangat bersetuju dengan caption yang Encik Mustafar tulis itu. 

Ini bererti, bila mahu dilihat seksi tidak semistinya dedah tubuh hingga sampai separuh bogel atau tiga suku telanjang. Berpakaian seperti Nona Asiah itu pun, sudah boleh dianggap seksi malah lebih mengancam. 

Kalau kena gayanya, berhijap pun boleh menjadikan seseorang itu kelihatan seksi. 

Mula dari saat itulah, saya mengumpul foto-foto seniwati atau artis lama atau pun separuh lama, termasuk dari Indonesia, yang pada pandangan mata saya, yang boleh dianggap seksi. 

Tak taulah macam mana pula dari pandangan sudut mata Encik Mustafar sendiri. Seksi ke tidak? 

Foto-foto tersebut, saya re-shoot (re-photo) dari majalah-majalah dan akhbar-akhbar lama termasuk juga laman-laman web di alam maya serta juga blog FK sendiri. 

Itu sebab ada di antara, kualitinya kurang memuaskan. Tetapi ok, dan boleh pakai. 

Saya harap dapat sekiranya Encik Mustafar memuatkan dalam FK yang kini sudah saya anggap cukup popular kerana mengandungi banyak artikel menarik dan ada diantaranya pula sangat sukar diperolehi. 

Dengan adanya penyiaran foto-foto seksi ini, saya menyangkakan hits (kunjungan) FK akan semakin bertambah ramai. Jika kena gayanya ia akan mengatasi pageviews entri "Pergimu Takkan Kembali Lagi". Percayalah! 

Itulah harapan saya, tetapi kalau tidak sesuai tidak mengapa, Encik Mustafar simpan sajalah. Mana tahu, jika boleh pula digunakan pada masa-masa akan datang. 

Sekian, terima kasih. 

Daripada saya, OSMAN ABDULLAH, 
Nusajaya, Johor Bahru, Johor.
Begitulah nota yang tercatat. Dan hati pun berkata: "Boleh tahan, kreatif juga si Osman ni." 

Agak menarik (sebenarnya saya pun sudah lupa), diantara banyak foto yang saya terima itu, ada beberapa foto yang saya ambil sendiri. 

Contohnya, foto Noor Azizah (12b). Ia merupakan foto poster bersama Hail Amir terdapat dalam majalah Utusan Filem & Fesyen (UFF) yang pernah saya kendalikan. 

Saya masih ingat, foto Noor Azizah saya ambil di rumahnya di Taman Seputeh, Kuala Lumpur, pergi bertemankan Bahyah Mahmood, dan bersamanya ketika itu, Hail Amir dan Dayang Sulu. 

Majalah tersebut ada saya simpan, tetapi bila saya selongkar dan cari tidak pula ditemui. Hilang, agaknya. 

Saya mengambil keputusan menyiarkan foto-foto sumbangan Osman Abdullah ini, sebab saya menganggapnya ia sebagai siaran ulangtayang (replay). 

Ini kerana, foto-foto tersebut pernah tersiar di mana-mana (majalah dan akhbar) dan berulang-ulang kali, termasuk laman web Finas, Cinemamalaysia. 

Apa yang istimewa, kreatif Osman Abdullah mengcrop foto-foto tersebut yang menjadikannya nampak begitu menarik (seksi), sedangkan foto-foto asalnya tidak ramai yang ambil peduli. 

Mungkin ramai yang tidak senang foto-foto tersebut dipaparkan, tetapi itu hak mereka. FK hanya mengimbas kembali keseksian selebriti Malaysia dulu-dulu, tidak lebih dari itu. 

Terpulang kepada setiap pengunjungnya menentukan ke arah mana mahu diletakkan - seksi atau tidak seksi. 

Lagi pun kalau tidak terkumpul di sini (FK), ia tetap dan masih berlegar-legar di sana dan di sinun (pinjam cakap P.Ramlee). Ertinya, sama saja. 



3a. NORMADIAH 
3b. NORMADIAH 
4a. LATIFAH OMAR 
4b. LATIFAH OMAR 
5a. SALOMA 
5b. SALOMA 
6a. SARIMAH 
6b. SARIMAH 
6c. SARIMAH 
7a. SA'ADIAH 
7b. SA'ADIAH 
8a. ZAITON 
8b. ZAITON 
8c. ZAITON 
9a. MARION WILLIS 
9b. MARION WILLIS 
10a. MARIA MENADO 
10b. MARIA MENADO 
10c. MARIA MENADO 
11a. HASHIMAH YON 
11b. HASHIMAH YON 
11c. HASHIMAH YON 
12a. NOOR AZIZAH 
12c. NOOR AZIZAH 
13a. FATIMAH AHMAD 
13b. FATIMAH AHMAD 
14a. KASMA BOOTY 
14b. KASMA BOOTY
14c. KASMA BOOTY 
15a. SALMAH AHMAD 
15b. SALMAH AHMAD 
16a. SURAYA HARON 
16b. SURAYA HARON 
17a. ROSE YATIMAH 
17b. ROSE YATIMAH 
17c. ROSE YATIMAH 
18a. RAHMAH RAHMAT 
18b. RAHMAH RAHMAT 
18c. RAHMAH RAHMAT 
19a. TEH FARIDAH 
19b. TEH FARIDAH 
20a. DAYANG SULU 
20b. DAYANG SULU 
21a. S. ZAMILAH 
21b. S. ZAMILAH 
22a. ANITA SERAWAK 
22b. ANITA SERAWAK 
23a. NORMAH ZAINAL 
23b. NORMA ZAINAL
27a. SOPHIA IBRAHIM 
24b. SOPHIA IBRAHIM
25a. ROSNANI 
25b. ROSNANI 
26a. DAYANG SOFIAH 
26b. DAYANG SOPHIA
26c. DAYANG SOFIAH 
27a. MARIANI 
28a. SHARIFAH HANIM 
29a. NORSIATI 
29b. NORSIATI 
30a. K. FATIMAH 
31a. NORIZAN 
32a. JUNAIDAH 
33a. ANITA JAAFAR 
34a. UJI RASHID 
35a. NORZIE NANI 
35b. NORZIE NANI 
36a. JAH MAHADI 
36b. JAH MAHADI 
36c. JAH MAHADI
37a. JULIE SUDIRO 
37b. JULIE SUDIRO 
38a. NORAN NORDIN 
38c. NORAN NORDIN 
38b. NORAN NORDIN

# Update akan dilakukan dari masa ke masa.

4 comments:

  1. Patutnya admin tak patut post gambar2 yang mengaibkan.. Banyak artist veteran kita ni dah meghadap ilahi & dah bertutup letup. Saya yg terasa malu.. & kesian pun Ada.

    ReplyDelete
  2. Malu dgn post ni.. Buka keaibpan org lain..

    ReplyDelete
  3. Ayu kesemuanya, jatuh cinta pada dia orang semua.....

    ReplyDelete
  4. These are the real most beautiful,gorgeous,cutest and sexiest respective women ever in this world and other planets,good friends!!!:-D

    ReplyDelete